Yohios otippade inspiration-Amy Diamond

För svenskarna är han den japanska stilen Visual Kei personifierad. Men YOHIO lyssnar på mer än bara japansk pop. Nu avslöjar han sin oväntade musiksmak – Amy Diamond och Vivaldi.

Den som trodde att YOHIO bygger sin stil enbart på japansk pop och rock har en alltför nischad bild av sångaren. Det ligger nämligen en mängd olika inspirationsmoment bakom "Heartbreak Hotel" och de andra låtarna som gjort sångaren stor i både Japan och Sverige.

– Visst är det mycket japansk musik som inspirerat mig, men även till exempel Amy Diamonds första skiva som kom ut 2005, avslöjar YOHIO.

"Musik på riktigt"

Han skäms inte för att hylla den unga popsångerskan, som annars brukar få sparsmakade recensioner på sina album.

– Det är väldigt bra låtar och låtskrivare på den plattan som ska ha kudos för att ha gjort en så unik skiva. Det är inte bara pop, utan musik på riktigt, säger han.

Och även om YOHIO upptäckte Amy som barn är det först nu han insett henne storhet.

– Det är inte många som förstår det, jag gjorde inte det när jag var liten, men när jag lyssnade på den nu tänkte jag att shit vilka bra låtar, det är så musikaliskt alltihop. Det kan inte folk tro direkt men sådana inspirationer har jag också.

Inspireras av Vivaldi och Bach

Men det är inte bara Amy Diamond som inspirerat YOHIO. Han är även ett stort fan av klassisk musik.

– Jag lyssnar mycket på Vivaldi och Bach, som också inspirerar mig på många sätt, säger han och fortsätter:

– Det är allt från pop till elektrisk death metal. Jag har inte en speciell person utan det är musik överlag som inspirerar mig.

Artikeln är från SVT.se/Melodifestivalen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
-webkit-border-radius: 55px; -moz-border-radius: 55px; border-radius: 55px;