Bra webbserie om Yohio

Jag hörde talas om Yohio redan förra året via en metalsajt. Då handlade det framförallt om hans roll som tekniskt driven gitarrist i visual kei-bandet Seremedy.

Ni vet ju vad som hänt sedan dess. Stor succé i Melodifestivalen och avsked från Seremedy. Vilket känns som ett ganska naturligt steg. En artist med en så genomtänkt strategi ska förstås köra solo.
När Yohio blev klar för Melodifestivalen hakade produktionsbolaget Art89 Television på. De har tidigare gjort webb-dokuserier som "Rebecca & Fiona" och "Danne & Bleckan". Elva-tolv minutersavsnitt avsedda för webben.
SVT har valt att köpa in även "Yohio" och med tre avsnitt visade är det redan en stor framgång.
Med all rätt. Vi som kanske inte är lika intresserade av popidolen Yohio som tusentals tonårstjejer får mycket annat intressant att ta del av.
Framförallt slås jag av hur öppenhjärtig Yohio är framför kamerorna. Han släpper in teamet privat såväl som backstage. Det gör att man får chansen att lära känna både artisten och människan. Ta bara den lilla scenen i tredje avsnittet när Yohio tittar på barndomsbilder hemma hos farmor. Guld!
Eller när Yohio klämmer en stor burk energidryck till frukost med kommentaren "jag är inte en frukostmänniska". Stor humor.

En annan sak som man också slås av är hur oerhört mogen Yohio är och vilka medvetna steg han tagit i sin karriär. Som han själv säger "jag började tänka över min karriär när jag var runt 13".
Han verkar dessutom mycket medveten om att han numera hela tiden förväntas att vara vuxen. Betänk då att pojken fortfarande bara är 17 år.
Kul är också att se relationen med pappan och managern Tommy Rehn. Som själv har en hyfsad musikkarriär i metalbandet Corroded. Precis som Yohios farbror Chris Rehn från bandet Takida. Det är med andra ord ingen tillfällighet att han valt musiken.
Gå gärna in och titta på SVT Play. "Yohio" är en riktigt bra liten realityserie som garanterat kommer att ge er en helt annan bild av artisten Yohio.
För den här resan har bara börjat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
-webkit-border-radius: 55px; -moz-border-radius: 55px; border-radius: 55px;